Táplálkozás, életmód

Az ősz két kiemelten fontos idény élelmiszere a szelíd gesztenye, valamint a sütőtök. Az igen kellemes ízviláguk és magas kalória értékük mellett, fontos elemeket tartalmaznak a szemünket/ látásunkat illetően is.
A szelíd gesztenye((Castanea sativa)

A gesztenyegyümölcs antioxidáns hatású, ”sejtvédő” E vitaminban gazdag és a belőle készített hagyományos gesztenyemassza, -püré is számottevő mennyiséget tartalmaz ebből az értékes vitaminból. Ez a mennyiség a gesztenyét kiemeli ebből a szempontból a gyümölcsök csoportjából – ahová táplálkozástanilag sorolják.
A többi gyümölccsel összehasonlítva azt találjuk, hogy meglehetősen magas a gesztenyében az úgynevezett vízben oldódó vitaminok közül a B1 vitamin (tiamin), a B2 vitamin (riboflavin), valamint a B6 vitamin (piridoxin) mennyisége is.
Kevéssé ismert, hogy „gyümölcshöz méltóan” a C vitamin tartalom is jelentős a gesztenyében.

1) Antioxidáns hatású, ”sejtvédő” E-vitaminban bármelyik gyümölcsnél gazdagabb, 7,5 mg/100g,. és a belőle készített hagyományos gesztenyemassza, -püré is számottevő mennyiséget tartalmaz.
2) Meglehetősen magas az úgynevezett vízben oldódó vitaminok közül a B1-vitamin (200mg/100g), a B2-vitamin (250mg/100g), valamint a B6-vitamin (0,32mg/100g) mennyisége is.
3) Ásványi anyag és nyomelem tartalma is jelentős. 100g-ban 20 mg nátriumot, 553 mg káliumot, 94,6 mg kálciumot és 90 mg foszfort, 0,2 mg rezet, 1,2 mg vasat, 48 mg magnéziumot tartalmaz.
4) Zsiradékot a gesztenye csak nagyon kis mennyiségben tartalmaz, koleszterint pedig egyáltalán nem.
5) Nyers rosttartalma magas, ennek is az ún. élelmiszerrost hányada jelentős. Ezek a táplálékban lévő emészthetetlen poliszaharidok, melyek az emésztő enzimek hatásával szemben ellenállóak. A vastagbél baktériumai részlegesen bontják ugyan a rostokat, de ezek a poliszaharidok gyakorlatilag alig hasznosulnak. Élettani hatásuk szerteágazó:a vízben oldhatatlan (pl. cellulóz) összetevők többek között csökkentik az éhségérzetet, elősegítik a jó bélműködést. A rostfogyasztás segít a túlzott inzulintermelés visszaszorításában is.
6)Magas szénhidráttartalmának köszönhetően étrendünkben helyettesíthetjük vele a gabona- és burgonyaféléket.

A népi gyógyászatban hasmenés, hurutos és légzőszervi megbetegedések ellen, valamint görcsoldásra használták. De nemcsak termését, hanem a belőle készült mézet, a fa kérgét, levelét egyaránt.
A szelídgesztenye termésében (Hyppocastani semen) található szaponinkeverék, az eszcin is jótékony hatású:
• csökkenti a gyulladást és a vizenyőt,
• véd a vizenyő kialakulása ellen,
• erősíti és javítja az érfalak rugalmasságát és tonizálja a visszereket
• görcsoldó,
• antioxidáns,
• köptető és mikroba elleni hatású.
A sütőtök (Cucurbita maxima convar. maxima)
Magas karotintartalommal (3,8 mg/100 g), C-vitamin-tartalommal (30 mg/100 g) rendelkezik, ezen felül jelentős kalcium- és foszforforrás.

Rengeteg vitamin és árványi anyag megtalálható benne. Ezek az A, B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B6 (Piridoxin) és a C vitamin, valamint a cink, a mangán, a kalcium, a réz, a vas, és a foszfor. Tartalmaz még karotint, biotint (B7 vitamin), niacint (B3 vitamin), pantoténsavat (B5 vitamin), és folsavat (B9 vitamin) melynek köszönhetően egészségmegőrző hatással is bír. Magas kalória értéke folytán tápláló hatású, és igen erős antioxidáns is.
Érdemes hát fogyasztani a fentieket, mivel mint tudjuk, a táplálékaink megfelelően kiválasztva, egészség megőrző, és gyógyító hatással is bírnak.

Comments (0)

No comments at this moment